• facebook_logo

Zeneajánló

Ősze Mária ajánlata

Klasszikus: Rolando Villazón - Mozart - Concert Arias

borító

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) számos olyan operát komponált (Szöktetés a szerájból, Don Giovanni, A varázsfuvola, stb.), amelyeket folyamatosan műsoron tartanak mind a nagy operaházak, mind a kisebb társulatok. Ezen operák áriái tartoznak Mozart leghíresebb szerzeményei közé, amelyek számos operaénekes és operaénekesnő lemezein meghallgathatók.

Kevésbé ismertek azonban a nagyközönség előtt azok az áriái, amelyeket vagy olyan operái számára komponált, amelyeket végül sohasem fejezett be, vagy más jelentős zeneszerzők zenedrámáiba illesztettek bele, hogy ezekben az énekesek még jobban megmutathassák tehetségüket, vagy épp azok az ún. koncertáriák, amelyek teljesen önálló művek, sok esetben egy konkrét énekes képességeinek megfelelően íródtak.

Rolando Villazón, a 21. század egyik legjelentősebb tenorja épp a Don Giovanni és a Cosi fan tutte partitúráit kereste egy müncheni boltban, amikor kezébe akadt egy Mozart tenor hangra komponált, kevésbé ismert áriáit tartalmazó kotta. Rögtön arra gondolt, hogy ezekből mindenképpen össze kellene állítani egy albumot. 2011-ben kérdezte meg Antonio Pappanot, hogy lenne-e kedve vele ezt a felvételt elkészíteni. Végül az album 2014-ben jelent meg a Deutsche Grammophon kiadásában.

10 olyan áriát énekelt fel Villazon a CD-re, amelyek egyrészt átölelik Mozart teljes pályafutását, másrészt ezek alapján az is kiderül, hogy Mozart mennyire különböző áriákat komponált élete folyamán: komikus, tragikus, magasztos zenedarabok egyaránt elhangzanak Villazón nagyszerű interpretálásában.

Mind a három, kevésbé ismert áriatípus szerepel a lemezen, amelyek között egyaránt megtalálható: Mozart első énekhangra komponált műve (Va`, dal furor portata), amelyet londoni tartózkodásuk során mindössze 9 évesen írt, valamint a salzburgi érsek számára 10 évesen írt dicshimnusz Or che il dover címmel. A Niccoló Piccini L`astratto, ovvero Il giocator fortunato című operájának salzburgi előadásához 1775-ben és 1776-ban komponált áriák (Con ossequio, con rispetto, Clarice cara mia sposa) mellett Johann Adolf Hasse Artaserse című operájához írt Se al labbro mio non credi kezdetű áriáját szintén rögzítették ezen a lemezen.

Mozart 1777-ben hallotta a mannheimi opera sztárját, a német tenorista Anton Raaffot (1714-1797), aki óriási hatással volt rá. Számára komponálta a Se al labbro mio non credi című áriát azzal a céllal, hogy lenyűgözze vele az énekest. Néhány évvel később Idomeneo című operájának címszerepét is Raaffnak írta Mozart. Villazón szerint ennek az áriának Mozart legismertebb áriái között lenne a helye. A legkésőbb, 1783-ban írt ária a lemezen az egyetlen német nyelvű mű, Müsst ich auch durch tausend Drachen címmel, amely egy végül Goldoni Két úr szolgája című komédiája alapján írandó, de végül el nem készülő Mozart operából származik. A karmester ezen a lemezen énekesként is debütál, a Clarice cara mia sposa című kettősben ő énekli a rövid basszus szólamot.

Rolando Villazón számára élvezetes, egyben felfedező utazás volt ezekkel az áriákkal foglalkozni, ahogy elmondta: „számomra ez egy teljesen új Mozart volt, egészen más, amikor az ember a Don Giovanniból énekli az Il mio tesoro kezdetű áriát, amelyet oly sok tenor oly sok karmester irányítása alatt lemezre vett már. Ezekben az önálló áriákban Mozart azonban arra kényszeríti a művészt, hogy emberként és önálló személyiségként jelenjen meg és interpretáljon, azt várja el az előadóktól, hogy mindent beleadjanak”.

Antonio Pappano a felkérést követően szinte azonnal lelkessé vált. Elárulta, hogy „ezek a művek a fiatal Mozart kompozíciói, nem azé a Mozarté, akit oly jól ismerünk. Ezeknek az önálló áriáknak saját karakterük van, energiával telítettek, amelyet az énekesnek és a zenekarnak is tűzzel és szenvedéllyel kell előadniuk.”

Ezekben az áriákban Rolando Villazónnak az érzelmek széles skáláját kellett megmutatnia, éppen ezért valamennyi remekművet másképp kellett megszólaltatnia. Villazón pedig nem az az énekes, aki ilyen kihívásoknak ne felelne meg, ismerve színészi és előadóművészi képességeit. A vidám, humorral átszőtt áriákban különösen brillírozott a mexikói tenor, lehetősége nyílt komikusi vénájának megmutatására is.

Villazón hét Mozart opera teljes felvételén vett részt, amelyek folyamatosan jelennek meg. Az album különlegessége, hogy a második CD-n Mozart két, Da Ponte-val közösen írt operájából hallgathatók meg részletek. A Cosi fan tutte és a Don Giovanni című operák nyitányai mellett olyan részletek szerepelnek természetesen, amelyekben Rolando Villazón is énekel. Például a Cosi fan tutte-ból az első három jelenet triói, vagy épp egy kvintett, továbbá a második felvonásból Ferrando áriája valamint Ferrando és Fiordiligi duettje. Közreműködik Miah Persson, Angela Brower, Adam Plachetka, Alessandro Corbelli, valamint a Vocalensemble Rastatt és a Chamber Orchestra of Europe, vezényel Yannick Nézet-Séguin. A Don Giovanni első felvonásából Donna Anna áriáját megelőző recitativo, majd az ária, egy kvintett és a Dalla sua pace kezdetű híres tenor ária hallgatható meg. Közreműködik Ildebrando D`Arcangelo, Diana Damrau, Joyce DiDonato, a Vocalensemble Rastatt és a Mahler Chamber Orchestra, vezényel Yannick Nézet-Séguin. A CD-n továbbá közreműködik a London Symphony Orchestra Antonio Pappano vezényletével.

Tracklist:
CD1:
01. Si mostra la sorte, K 209
02. Dove mai trovar quel ciglio K 430
03. Per pieta, non ricercate K 420
04. Va`, dal furor portata K 21
05. Misero! O sogno o son desto K 431
06. Aura che intorno spiri, K 431
07. Con ossequio, con rispetto K 210
08. Or che il dover, K 36
09. Tali e cotanti sono, K 36
10. Clarice cara mia sposa, K 256
11. Se al labbro mio non credi, K 295
12. Müsst ich auch durch tausend Drachen, K 435

CD2:
Cosi fan tutte:
01. Ouvertura
Atto primo:
02. N. 1 Terzetto La mia Dorabella capace non é
03. Recitativo Fuor la spada!
04. N. 2 Terzetto É la fede delle femmine
05. Recitativo Scioccherie di poeti!
06. N. 3 Terzetto: Una bella serenata
07. N. 6 Quintetto Sento, oh Dio, che questo piede
Atto secondo:
08. Recitativo In qual fiero contrasto
09. N. 27 Cavatina: Tradito, schernito dal perfido cor
10. N. 29 Duetto Fra gli amplessi in pochi istanti
Don Giovanni:
11. Ouvertura
Atto primo:
12. N. 2. Recitativo accompagnato e duetto Ma qual mai s`offre, oh dei! … Fuggi, crudele, fuggi!
13. N. 9 Quartetto Non ti fidar, o misera
14. Recitativo Come mai creder deggio
15. N. 10a Aria Dalla sua pace

Lelőhely: Kisfaludy Károly Könyvtár Hangtára


Megtekintés az Online Katalógusban

2017-04-21

 Értékelés 

Értékelje a művet (5:nagyon tetszett, 1:egyáltalán nem tetszett)

5 4 3 2 1

Korábbi értékelések átlaga: 5

Szilvási Krisztián ajánlata

Hangszeres zene: Régi magyar zene gyöngyei

borító

Gróf Fáy István zongoraművész, zeneszerző, zenei író, a máltai lovagrend tagja a 19. századi főúri zenei mecenatúra egyik jellegzetes magyarországi képviselője volt. A 18. századi magyar rezidenciális zene fénykora után a 19. század első évtizedei szerényebb lehetőségeket biztosítottak művész és mecénása számára. A napóleoni háborúk után birtokaira visszavonult főnemesség soraiból gróf Fáy István életműve példázhatja a legszemléletesebben, milyen reális célokat tűzhetett maga elé egy művelt, zongoraművészként is elismert, színvonalasan író magyar főnemes. Gróf Fáy István évente három alkalommal, 4 napos zenei fesztivált rendezett: Abaúj vármegyei, fáji kastélyában 1830-35 között alkalmi zenekart szervezett, és Haydn, Mozart, Beethoven, Weber és mások műveiből „musikális akadémiákat” tartott.

1839-1840-ben ott volt a pozsonyi országgyűlésen, hallotta Liszt játékát, és a magyar zenei reformmozgalmak egyik legbuzgóbb propagátora lett. Cikkeket írt, kényes diplomáciai helyzetekben közvetített, Erkelnek zongorát adományozott; mindenütt ott volt, ahol a magyar zene ügyében valami hasznosat tehetett. A verbunkos zene kivirágzásának tanújaként a gyűjtés, megőrzés, közkinccsé tétel programját tette magáévá; már nem a főúri szalonok, hanem a polgári otthonok lehetőségeit szem előtt tartva, zongorára, 4 kézre dolgozta át a verbunkos zene legismertebb darabjait. Öt füzetből álló Régi magyar zene gyöngyei című kottasorozata 1857-61 között jelent meg, ebben – közreadóként és zeneszerzőként – Bihari, Lavotta, Csermák és a kor híres muzsikusainak művei mellett saját csárdásait, valamint a Rákóczi-indulót is feldolgozta. A Magyar Kultúra Kiadó CD-lemezén e legendás gyűjtemény legszebb darabjait szólaltatja meg Szőnyiné Szerző Katalin szövegének felhasználásával. A felvételen Schmidt Károly 1844-ben Pozsonyban készült hangszere hallható Horváth Anikó és Elek Szilvia előadásában.

Tracklist:
01. Fáy: Introductio – Lavota első szerelme (csárdás)
02. Csermák: Sarkantyús verbunk
03. Merk-Csermák: Allegro –Andante-Trio
04. Fáy-Csermák-Bunko-Martinovits: Andante – Adagio – Allegro – Allegro – Allegro
05. Bihari: Andande
06. Fáy-Csermák: Introduction – Andante – Trio – Allegro
07. Fáy-Kecskeméti: Ungarischer – Trio – Allegro
08. Fáy: Adagio – Andante – Ellen csárdás
09. Fáy: Rakotzi Marsch

Lelőhely: Kisfaludy Károly Könyvtár Hangtára


Megtekintés az Online Katalógusban

2017-04-07

 Értékelés 

Értékelje a művet (5:nagyon tetszett, 1:egyáltalán nem tetszett)

5 4 3 2 1

Eddig még senki nem készített értékelést. Legyen Ön az első!

Tolnai Gáborné ajánlata

Pop: Frank Sinatra - In the Wee Small Hours

borító

Egy Robert Dimery nevű úr 2006-ban könyvet adott ki 1001 Albums You Must Hear Before You Die (1001 lemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz) címmel. Ebben az 1955-2005 között megjelent nagylemezek közül válogatta ki a neki legjobban tetsző 1001 lemezt. Bár minden ilyen válogatás meglehetősen szubjektív, mégis alkalmat nyújt egy kis böngészésre. A sort Frank Sinatra 1955-ben megjelent albuma nyitja, az a lemez, amely valószínűleg az első konceptlemez volt: a lemezen hallható balladák mind egy közös téma körül forognak; a késő éjszaka az emberre rátörő elszigeteltség érzését és a szerelmi bánat hangulatát ábrázolják különböző formákban. Sinatra az ötletet 1946-tól tökéletesítette, s íme az eredmény. Sok-sok konceptalbum született ezután, évtizedekig tartotta magát az a vélemény, hogy egy igazán jó lemez koncepcionális. Nem úgy, mint manapság, mikor ez a felfogás olyan ritka, mint a fehér holló, és megpróbálnak egy slágerrel eladni CD-ket.

Amellett, hogy az In the Wee Small Hours az első konceptalbum, zeneileg is kiváló, a klasszikus pop képviselője annak minden erényével: dallamos, fülbemászó, táncra késztető, befogadható tömegek számára. S mindehhez párosul egy olyan hang, melyet – bár majdnem 20 éve halott – bármikor felismerünk, ha meghalljuk.

Frank Sinatra, születési nevén Francis Albert Sinatra többszörös Grammy- és Oscar-díjas, olasz származású amerikai popénekes és színész, akit az egyik legnépszerűbb és legnagyobb hatással bíró 20. századi zeneművésznek tartanak. Egyike a legkelendőbb előadóknak a világszerte több mint 150 millió példányszámban elkelt lemezeinek köszönhetően. Gyakran úgy emlegetik, hogy A Hang vagy az Öreg Kékszemű. Igazi pályafutását Harry James-szel és Tommy Dorsey-vel az 1930-as évek végén kezdte. Az 1940-es évek elején-közepén lett sikeres szólóénekes. Az 1950-es években csökkent iránta az érdeklődés, de 1954-ben karrierje új lendületet kapott, amikor a legjobb férfi mellékszereplőnek járó Oscar-díjat ítélték oda neki a Most és mindörökké c. filmben nyújtott alakításáért. A hatvanas években két lemezéért összesen 6 Grammy-díjjal jutalmazták, és ugyanekkor születtek legnagyobb slágerei is. Az évtized végére népszerűsége megcsappant, ezért 1971. június 14-én búcsúkoncertet adott, de már két évvel később visszatért egy újabb lemezzel. Az 1970-es és 1980-as éveket javarészt koncertezéssel töltötte, de készült néhány lemeze is. 1994-ben életmű Grammy-díjat kapott. A nyilvánosság előtt 1995 végén jelent meg utoljára. 1998. május 14-én hunyt el, szívrohamban.

Tracklist:
A oldal:
01. In the Wee Small Hours of the Morning (Bob Hilliard, David Mann)
02. Mood Indigo (Barney Bigard, Duke Ellington, Irving Mills)
03. Glad to Be Unhappy (Richard Rodgers, Lorenz Hart)
04. I Get Along Without You Very Well (Except Sometimes) (Hoagy Carmichael, Jane Brown Thompson)
05. Deep in a Dream (Eddie DeLange, Jimmy Van Heusen)
06. I See Your Face Before Me (Howard Dietz, Arthur Schwartz)
07. Can`t We Be Friends? (Paul James, Kay Swift)
08. When Your Lover Has Gone (Einar A. Swan)

B oldal:
01. What Is This Thing Called Love? (Cole Porter)ű
02. Last Night When We Were Young (Harold Arlen, Yip Harburg)
03. I`ll Be Around (Alec Wilder)
04. Ill Wind (Arlen, Ted Koehler)
05. It Never Entered My Mind (Rodgers, Hart)
06. Dancing on the Ceiling (Rodgers, Hart)
07. I`ll Never Be the Same (Gus Kahn, Matty Malneck, Frank Signorelli)
08. This Love of Mine (Sol Parker, Henry W. Sanicola, Jr., Frank Sinatra)

Lelőhely: Kisfaludy Károly Könyvtár Hangtára


Megtekintés az Online Katalógusban

2017-03-31

 Értékelés 

Értékelje a művet (5:nagyon tetszett, 1:egyáltalán nem tetszett)

5 4 3 2 1

Korábbi értékelések átlaga: 5

Tolnai Gáborné ajánlata

Világzene: Nikola Parov és Herczku Ágnes - Megéred még

borító

Nikola Parov és Herczku Ágnes megkerülhetetlen alakjai a hazai világzenének, számtalan lemez bizonyítja, hogy tehetségük sokszínű, megunhatatlan, s mindig új utak felé vezet. Közös munkájuk immár több, mint tíz éves múltra tekint vissza, amelynek során Volt nékem szeretőm című albumuk, amely aranylemez lett, már megmutatta, hogy a népdalok új környezetben milyen varázslatos új életre kelnek. 2009 novemberében Megéred még címmel jelent meg közös albumuk, amelyen a megkezdett úton tovább haladva újabb dimenziókat nyit meg együttműködésük.

A lemez zenei anyagát Nikola Parov kvartettjük évek óta folyamatosan bővülő repertoárjából válogatta össze. Időtálló kompozíciókról van szó. Az albumon a balkáni, a görög és a magyar népdalkincs gyöngyszemei mellett szerepel egy Richard Thompson szerzemény magyar változata is. Az album egyik érdekessége a Nőnek című dal, amelynek előadója maga a szerző, Nikola Parov lett, miután a szerzemény majd három évig feküdt a fiókban férfi énekest keresve magának. Végül a dal döntött saját sorsáról, megmutatva, hogy akkor szólal meg a legőszintébben, ha maga a szerző énekli.

A különleges hangulatú zene mellé egy egyedülállóan szép grafikai világot álmodott meg Nikola Parov. Saját kedves tárgyairól készített fotók díszítik az egyedi képi világú borítót és a kísérőfüzetet, amely a szerző intenciói alapján készült. A cél az volt, hogy egy olyan külső szülessen, amely a zenehallgatás szerves részévé válhat, vagyis a zene és a kép együttesen egy komplex audio-vizuális élményt nyújtson. A borító érdekessége a Nikola Parov Quartet tagjait ábrázoló gyerekkori fényképek sora is, amelyek a tekintetek változatlanságát őrzik.

A lemez közreműködői a szerző Nikola Parov és az énekesnő Herczku Ágnes mellett a Nikola Parov Quartet már jól ismert tagjai: „Fodo” Födő Sándor ütős hangszereken és zongorán, Wertetics Szlobodán pedig harmonikán. Melléjük társult egy-egy dal erejéig Andreas Lehoudis, a Sirtos együttes vezetője, illetve Szabó Dániel cimbalmos.

Tracklist:
01. KataKata
02. Virágok vetélkedése
03. Szívet szívért
04. Télben szamár nyárban ló
05. Történet a Múzeum utcában
06. A Nőnek
07. Utolsó tánc
08. Fodo
09. Megéred még
10. Troitza bratya
11. Ya stani
12. Rabszolgád lettem
13. Rustyuluj

Lelőhely: Központi Könyvtár Médiatár, Kisfaludy Károly Könyvtár Hangtára

 


Megtekintés az Online Katalógusban

2017-03-24

 Értékelés 

Értékelje a művet (5:nagyon tetszett, 1:egyáltalán nem tetszett)

5 4 3 2 1

Korábbi értékelések átlaga: 5

Tolnai Gáborné ajánlata

Jazz: Ferenc Snétberger - In Concert

borító

Snétberger Ferenc, a Németországban élő magyar gitáros évtizedek óta a nemzetközi jazzvilág ünnepelt alakja. Egyéni stílusa, sajátos dallamvilága a legnagyobbak közé emelte. Salgótarjánban született (1957), az 1980-as évek közepe óta Berlinben él. Sok nehézség, küzdelem után – kitartó munkájának köszönhetően – révbe ért.

Snétberger Ferenc 2013-ban, a budapesti Zeneakadémián adott szólókoncertjét adta ki az ECM Münchenben In Concert címen. Kilenc dal hangzik el a felvételen. Nyolc Snétberger darab (Budapest Part I-VIII.) és Harold Arlen örökzöldje, az Over the Rainbow. Az album az első másodperctől az utolsóig lebilincselő. Ferenc valami olyan megfogalmazhatatlan mélységgel játszik, melyet képtelenség szavakba önteni. Ráadásul mindezt természetesen, minden erőlködés, „nagyot akarás” nélkül abszolválja. Feltűnnek J.S. Bach és más nagy klasszikus komponisták stílusát idéző motívumok, akkordmenetek, de a flamenco és a brazil bossa-nova, szamba sem marad ki, jóféle fűszerként pedig egy kis közel-keleti és cigány íz is belekerült a Snétberger-féle pompás menüsorba. Sokféle világ keveredik a gitáros zenéjében. Azonban ő a lehető legízlésesebben eggyé varázsolja ezeket, és mutatja meg, hogy nincsenek határok, falak, a jó muzsika mindenen áthatol. Az előadó tisztán, őszintén közli velünk gondolatait, így nagyon, de nagyon jóleső érzés a fülnek, szívnek-léleknek ez a mindenkit és mindent átölelő gyönyörű zene.

Az album minden idők egyik legjobb magyar jazz muzsikusa által készített lemez, és a nemzetközi mezőnyben is a legfelső polcon a helye, ezért minden jazz-rajongónak ajánljuk, valamint mindenkinek, aki szereti a harmonikus, helyenként romantikus, szép, dallamos zenét.

Tracklist:
01. Budapest - Part 1
02. Budapest - Part 2
03. Budapest - Part 3
04. Budapest - Part 4
05. Budapest - Part 5
06. Budapest - Part 6
07. Budapest - Part 7
08. Budapest - Part 8
09. Somewhere Over The Rainbow

Lelőhely: Kisfaludy Károly Könyvtár Hangtára


Megtekintés az Online Katalógusban

2017-03-17

 Értékelés 

Értékelje a művet (5:nagyon tetszett, 1:egyáltalán nem tetszett)

5 4 3 2 1

Korábbi értékelések átlaga: 5

Tolnai Gáborné ajánlata

New age: Hangutazók - Indulj el

borító

A Hangutazók első nagylemezén Bársony Bálint, Jäger David és Sas András az itthon még sokak számára ismeretlen, nepáli és keleti hangzásvilágot hozza testközelbe. Akik már vettek részt hangutazáson, tapasztalatot szereztek arról, hogy mennyire harmonizáló és testet-lelket-szellemet nyugtató hatása van a hangtálakkal, keleti hangszerekkel előadott, spirituális alapú zenének. Hiszen a hangok itt nem csupán zenei elemek, minden hangnak és csendnek is saját rezgése van, ami átjárja a hallgatót. Ezekre a test reagál, beindulnak az öngyógyító mechanizmusok, melynek köszönhetően oldódnak a feszültségek, és a résztvevő fizikailag, lelkileg és szellemileg is új dimenziókba juthat el. Ezt az élményt mostantól bárki az otthonában is megtapasztalhatja, átélheti az Indulj el című CD-vel.

„A lemez célja, hogy könnyen hallgatható zene formájában közelebb hozza a hallgatóhoz a szakrális hangkeltő eszközök áldásos hatását és segítsen harmóniába kerülni önmagunkkal”– mondja az egyik hangutazó, Jäger Dávid, aki zenésztársaival együtt hisz abban, hogy az emberiség nemrég egy szellemi-lelki felemelkedés küszöbén lépett át, és a további forgatókönyv lapjait mi magunk tölthetjük ki az egyéniségünkkel. Ebben segít minden olyan gyakorlat és terápia, amelyekkel meditatív állapotba kerülhetünk.

„A zene gyógyító ereje régóta ismert. Napjainkban rengeteg, a harmóniát szétziláló hatással bombáznak bennünket számtalan formában. Ezért is fontos a visszahangolás, amire mi is törekszünk, és tapasztalataink gyarapodásával tökéletesíthetjük tudásunkat, mellyel minden érző lényt szolgálhatunk” – mondja Sas András.

„A lemezen nyolcvan percnyi zenei áramlás hallható megszakítás nélkül, különböző akusztikus hangszerekkel. A célunk az volt, hogy a hallgató a lehető legjobb minőségben élvezhesse hangszereink rezgéseit, hangjait. Ezért a lemez készítésekor nem használtunk semmiféle kompresszort és master effektet.” – fogalmaz Bársony Bálint. A lemez zenei producereként is tevékeny munkát végző zenész úgy látja, hogy mai világban az emberek sajnos eltávolodtak a természettől és ezáltal a természetes viselkedéstől is. Az Indulj el című album segíthet elindulni azon a bizonyos belső úton, aminek a végén teljes harmóniába kerülhetünk önmagunkkal.

Tracklist:
01. Sháku
02. Enchanting Melody
03. Gercse
04. Koshi
05. Saranguitar
06. Mandareja
07. Sansula
08. On the road
09. Respect
10. Hangdrum Brothers
11. Nis Sun Movovorera
12. Anahata
13. Eternal Love
14. Prayer For The Rain
15. Indulj el! (Let`s go!)

Lelőhely: Központi Könyvtár Médiatár, Kisfaludy Károly Könyvtár Hangtára


Megtekintés az Online Katalógusban

2017-03-10

 Értékelés 

Értékelje a művet (5:nagyon tetszett, 1:egyáltalán nem tetszett)

5 4 3 2 1

Korábbi értékelések átlaga: 5

Tolnai Gáborné ajánlata

Hip-hop: Majka feat. Tyson - Történt, ami történt

borító

Majka (Majoros Péter) második lemezét Kicsi Tyson és Levy T segítségével készítette, a zenéket Egri Levente, a Hip Hop Boys volt frontembere írta.

A hip-hop zenében járatosak jól tudják, hogy nincs rap-album dögös alapok, ütős basszus és szókimondó, osztós szövegek nélkül. Majka új lemezénél minden elvárás mögé tehető egy jó nagy, kövér pipa. Történt, ami történt című új albuma szövegei nem beszélnek mellé, mindenki kap egy nagy bal horgot az arcába, ahogyan már Majkától megszokhattuk, csak most pontosabb a találat. De természetesen mint minden rosszfiúba, Majkába is szorult kellő mennyiségű érzelem. A kötődése szülővárosához és jó barátjához, Tysonhoz most is nagy hangsúlyt kap a lemezen – nem felejti, honnan jött és kik álltak mellette. És hogy mit gondol a cicamicákról? Nincs kegyelem. Kapnak rendesen. Tündi Bündi című számában hadat üzen nekik, és világosan vázolja, hogy kinek hol a helye. A feministák valószínűleg nem ezt a Majka számot fogják non-stop bömböltetni, de a kocsiban letekert ablakból ordíttatva bárkit elkaphat az éneklési vágy, ugyanis ez egy sláger. Lehet ezt még spilázni? Naná, de minek?! A dalok magukért szövegelnek, csak két nyitott fül kell hozzá. Ha ez meg van, akkor vállald!

Négy kislemez jelent meg az albumról. Történt, ami történt, a Bom Chicka Wah Wah, a Tysonnal készült Tündi Bündi és a Mondd, ami fáj című dalokból, amiért VIVA Comet díjat kapott a legjobb videoklip kategóriában.

Tracklist:
01. 1 ütem
02. Tündi Bündi
03. Testvéred vagyok
04. Csüccs ide, baby
05. Neked volt ilyen
06. Mondd, ami fáj
07. Nézz rám
08. Történt, ami történt
09. Watcha
10. 8, ami hazavár
11. Nem adom el
12. Ki ez a cigány


Megtekintés az Online Katalógusban

2017-03-03

 Értékelés 

Értékelje a művet (5:nagyon tetszett, 1:egyáltalán nem tetszett)

5 4 3 2 1

Korábbi értékelések átlaga: 5

Tolnai Gáborné ajánlata

Alternatív zene: A bivaly hátán - Kampec Dolores

borító

A Kampec Dolores a Kontroll Csoport egyik utódzenekara, amelyet 1984-ben Kenderesi Gabi és Hajnóczy Csaba alakított meg. Basszus- és második gitárosként Szineg Ildikó állt be, állandó, hús-vér dobost sokáig nem találtak, ezért megfelelően programozott dobgépet vetettek be. Először 1985-ben léptek fel a Petőfi Csarnokban, 1986 decemberében pedig felvettek egy nagylemeznyi anyagot, tíz számot, egyiket két változatban; a demószalag végül Made In Budapest címmel készült el. 1987-ben Varsóban és Zürichben koncerteztek (továbbra is dobgéppel), majd 1988-ban az amerikai Pere Ubu európai turnéján játszottak. Bejárták Európát, 30 alkalommal játszottak külföldön.

1988-ban a holland The Ex meghívására és támogatásával az együttes Amszterdamban elkészítette első nagylemezét, amelyet a Konkurrel kiadó jelentetett meg Nyugat-Európában, a következő évben pedig a Ring Kiadó – licensz alapján – Magyarországon a Ringnél I. címmel. Ekkor már Szegvári Zoltán is tagja volt a zenekarnak, szaxofonozott, és mint mindenki, programozta a dobgépet. Levitáció című második nagylemezük az alternatív sajtó szerint 1991-ben az év legjobb magyar lemeze volt (ezt már a Bahia adta ki). Az előző albumot készítő csapat egy dobossal, Mátrai Sándorral egészült ki, a közreműködők között megjelent Dózsa György, aki eredetileg a távozás gondolatával foglalkozó Szinegi pótlására állt be, aztán ott ragadt, a szerzők között pedig feltűnt Unoka Zsolt.

1991-ben a Bahia kiadta első és a második lemezüket egy CD-n, majd 1992-ben egy demót 1984-1988 címmel. 1992 nyarán tizenhét koncertből álló túrát tettek Ausztriában, Németországban, Svájcban, Belgiumban és Hollandiában, kis klubokban, nem túl sok néző előtt. Utána azonban újra dobos után nézhettek, mert a Mátrait követő Asztalos Zoltán is kilépett. Muraközy Péter jött a helyére, vele készült a harmadik album, A Tű Fokán, szintén a Bahia kiadásában. 1996-ban, tagcserék után, megjelentették Zúgó című lemezüket, amely nehezen emészthető lemez lett. 1999-ben az előkelő Victoriaville Fesztiválon szerepeltek Kanadában. Újabb négy év után jelentkezett aztán a Kampec Dolores A bivaly hátán című koronggal, az album megjelenése idején a következő felállásban működtek: Kenderesi Gabi (ének, hegedű); Hajnóczy Csaba (gitár, sempler); Szokolay Dongó Balázs (szopránszaxofon, duda, furulya); Vajdovich Árpád (basszusgitár); Halmos András (dob derbuka). A zenekarral rendszeresen együtt dolgozik még Grencsó István (szaxofon, fuvola).

Tracklist:
01. A Bivaly Hátán / Sitting On The Buffalo
02. Tan Naa Ne / Tan Naa Ne
03. Tizenöt / Fifteen
04. Yürüyorum / Yürüyorum
05. Testett Oltött / Incarnated
06. Séta (Su És Si) / Walk (Shu And Shi)
07. Felhőcske 1 / Small Cloud 1
08. Felhőcske 2 / Small Cloud 2
09. Csend (Valódi Csend) / Silence (Real Silence)
10. A Bivaly Hátán (Rövid Változat Rádióállomásonak) / Sitting On The Buffalo (Short Version For Radio Stations)

Lelőhely: Központi Könyvtár Médiatár


Megtekintés az Online Katalógusban

2017-02-24

 Értékelés 

Értékelje a művet (5:nagyon tetszett, 1:egyáltalán nem tetszett)

5 4 3 2 1

Korábbi értékelések átlaga: 5

Tolnai Gáborné ajánlata

Rock: Queen - Innuendo

borító

Az Innuendo a Queen tizennegyedik stúdióalbuma, 1991-ben jelent meg. Ez volt az utolsó olyan lemezük, amelynek elkészítésében részt vett az akkor már nagybeteg Freddie Mercury. A The Game óta nem adtak ki ilyen jó lemezt, mely a 70-es, 80-as évek stílusát idézi fel.

A címadó Innuendo egy közös örömzenélés eredménye, a szövegét Mercury ötleteitől vezérelve Taylor írta meg, a zenéjén pedig mindannyian dolgoztak. Az eredmény egy hat és fél perces, az együttes régi hagyományait idéző szám lett: a bevezető bolerószerű alapot spanyolgitár-szóló követi, amelyet szintetizátorral komponált nagyzenekari betét köt össze a gitárszólóval, végül pedig a bevezetéshez hasonló lassú, ritmusos levezetés tesz pontot a végére. A Led Zeppelin „Kashmir”-jához hasonlító dalszöveg a reményről és a világ dolgairól beszél.

A bolondos I`m Going Slightly Mad nagyrészt Mercury munkája, aki barátja, Peter Straker segítségével összegyűjtette a lehető legőrültebb szavakat és kifejezéseket, hogy általuk egy féktelen jókedvet sugárzó dalt írjon. A hangzásában meghatározó szerepet játszik az ismétlődő alapot adó szintetizátorjáték. A nyers, erőteljes, gitárközpontú Headlong May szólószerzeményéből lett Queen-dal. A Don`t Try So Hard Mercury és May melankolikus balladája. A könnyed Ride the Wild Wind Taylortól ered, aki rengeteget vokálozott a dalban, a dobhangzást valódi, akusztikus és szintetizátoros dobminták keveréséből állította elő.

Az All God`s People Mercury 1988-as Barcelona projektjéből maradt meg. A véletlenek következtében először May, majd később Deacon és Taylor is részt vett a felvételein annak idején, így lett végül Queen-dal belőle. Ez volt az egyetlen dal a lemezen, amelyet nem a Queen szerzősége alatt jelöltek, hanem Mercury/Mike Moran szerzeményként. Mercury nem akarta Moran zongorás hozzájárulását kivágni és mással helyettesíteni, mert kiváló zenésznek tartotta. A lassúcska, balladaszerű These Are the Days of Our Lives Taylor munkája. Különös nosztalgia hatja át a szövegét, ami főleg később, Mercury halála után kapott különös jelentőséget. A Delilah című rövid, meglepő dalocska Mercurytól származik, aki az egyik kedvenc macskáját örökítette meg a dalban. A szövegben csak a legvégén derül ki, hogy egy macskáról szól, így meglepően hangzik az elején, hogy Mercury egy olyan lányról énekel, aki „a szobában pisil”.

A kemény rockos The Hitman alapvetően Mercury ötletéből ered, aki zongorán írta meg a dal alapjait. Később May és Deacon is sokat változtatott rajta, utóbbi teljesen átírta a dal szerkezetét. A melodramatikus The Show Must Go On gyászos hangulatú szintetizátoralapra épül, a dal szövege pedig az ismert mondást fogalmazza meg: „az életnek mennie kell tovább”. A dal utólag, Mercury halála után kapott különleges jelentőséget.

A címadó dalhoz készült videóklip – a fáma szerint – azért nem az együttes tagjaival készült élőszereplős videó lett, mert Mercury ekkor már nagyon beteg volt. Viszont nem egyszerű animációs videót kapott a dal: keveredik benne a rajz-, a gyurma-, a tárgy- és a bábanimáció élőszereplős, filmhíradókból kivágott részletekkel, amik a szám tartalmára reflektálnak. A videó film a filmben, hiszen egy miniatűr filmszínházban vetítik egy bábközönségnek azt a klipet, amit mi is látunk, közbeékelve egy gyurmabábos szekvenciával. Az együttes négy tagja is különböző formában jelenik meg: Freddie Mercury-t Leonardo da Vinci rajzai, Brian May-t (gitár) a viktoriánus rézkarcok, John Deacon-t (basszusgitár) Pablo Picasso kubista festményei, Roger Taylor-t (dob) pedig Jackson Pollock expresszionista akciófestészete stílusában rajzolták meg.

Az Innuendo méltó búcsú egy énekes legendától, aki excentrikus személyiségével, dalszerzői és szövegírói tehetségével, mindenekelőtt pedig kolosszális hangjával képes volt egy kicsit megváltoztatni a körülötte lévő világot.

Tracklist:
01. Innuendo
02. I`m Going Slightly Mad
03. Headlong
04. I Can`t Live with You
05. Ride the Wild Wind
06. All God`s People
07. These Are the Days of Our Lives
08. Delilah
09. Don`t Try So Hard
10. The Hitman
11. Bijou
12. The Show Must Go On

Lelőhely: Kisfaludy Károly Könyvtár Hangtára


Megtekintés az Online Katalógusban

2017-02-17

 Értékelés 

Értékelje a művet (5:nagyon tetszett, 1:egyáltalán nem tetszett)

5 4 3 2 1

Korábbi értékelések átlaga: 5

Ősze Mária ajánlata

Musical: Andrew Lloyd Webber - Az operaház fantomja

borító

1986. október 9-én mutatták be a londoni Her Majesty’s Színházban Andrew Lloyd Webber (1948-) The Phantom Of The Opera (Az operaház fantomja) című musicaloperáját. A Gaston Leroux (1868-1927) francia író azonos című regényén alapuló szövegkönyvet Richard Stilgoe, a dalok szövegét Charles Hart írta. A Madách Színházban 2003. június 1-jén mutatták be a musicalt, amelynek szövegét Galambos Attila fordította magyarra. Szirtes Tamás rendezte az előadást, amely a mai napig műsoron van. 2004-ben adták ki a magyar nyelvű albumot.

A musicalopera alapjául szolgáló regény 1911-ben jelent meg. Ötletét a párizsi operaház hatalmas földalatti pince- és csatornarendszerében tett látogatás inspirálta. Andrew Lloyd Webber Az operaház fantomja „zenéjével közelítette meg leginkább klasszikus operaszerzői példaképeinek zenei világát. Nagy ívű, átkomponált jelenetek (Prima Donna, Maszkabál) váltakoznak csodálatos szólókkal és duettekkel (Gondolj rám, Az éj zenéje, Látjuk-e még egymást valahol, Ennyit kérek én, stb.), és a rockritmusban dübörgő címadó dal különösen emblematikussá vált.

Nagy kihívást jelent alakítói számára Christine szólama, amelyet Webber akkori felesége, az ősbemutatón a szerepet éneklő Sarah Brightman hangi képességeinek megfelelően komponált meg. A CD-n Mahó Andrea énekli Christine-t, aki ezzel a szereppel robbant be a magyar zenés színpadra. 2003-ban Emerton-díjat kapott a legjobb musical-énekes kategóriában. Miller Zoltán a Madách Színházban énekelte mind a fantom, mind Raoul szerepét, a CD-n ez utóbbi szerepben hallgatható meg.

A felvételen közreműködik:
Az operaház fantomja: Sasvári Sándor
Christine Daaé: Mahó Andrea
Raoul, Vicomte de Chagny: Miller Zoltán
Carlotta Giudicelli, opera-énekesnő: Sáfár Mónika
Umberto Piangi, operaénekes: Pankotay Péter
Monsieur André, operaigazgató: Szerednyey Béla
Monsieur Firmin, operaigazgató: Galbenisz Tomasz
Madame Giry, balettmester: Bencze Ilona
Meg Giry, a lánya, balett-táncosnő: Ladinek Judit
Joseph Bouquet, zsinórmester: Barabás Kiss Zoltán
Monsieur Reyer, korrepetitor: Laklóth Aladár
Árverési kikiáltó: Pusztaszeri Kornél
Karmester: Kocsák Tibor

Tracklist:
CD 1
01. Prológus
02. Nyitány I.
03. Gondolj rám
04. Angyali hang
05. Kicsi Lotte/A tükör
06. A fantom
07. Az éj zenéje
08. Most már rémlik
09. Ördögi lasszó
10. Levelek/Prima Donna
11. Vén hibbant, pórul jár
12. Miért hoztál fel ide?
13. Ennyit kérek én
14. Ennyit kérek én (Repríz)

CD 2
01. Nyitány II.
02. Maszkabál
03. Levelek
04. Látjuk-e még egymást valahol?
05. Elveszett gyermek
06. Túl késő
07. Űzött vad

Lelőhely: Központi Könyvtár Médiatár, Kisfaludy Károly Könyvtár Hangtára


Megtekintés az Online Katalógusban

2017-02-10

 Értékelés 

Értékelje a művet (5:nagyon tetszett, 1:egyáltalán nem tetszett)

5 4 3 2 1

Korábbi értékelések átlaga: 5

Megosztás a Facebookon: Megosztás a Facebookon

Hosszabbítás

Vonalkód
Jelszó

Keresés a katalógusban

Cím
Szerző

Hazánk

ePont